Zgłoszenia naruszeń prawa w PUHP LECH
Regulamin zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa oraz działań następczych w Przedsiębiorstwie Usługowo-Handlowo-Produkcyjnym „Lech” Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku
- 1. [Cel Regulaminu].
- Niniejszy Regulamin określa obowiązującą w Przedsiębiorstwie Usługowo-Handlowo-Produkcyjnym „Lech” Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku (Spółka Lech) procedurę wewnętrznych zgłoszeń działań lub zaniechań niezgodnych z prawem lub mających na celu obejście prawa w obszarach wyliczonych w §3 Regulaminu oraz podejmowania przez Spółkę Lech działań następczych w wyniku zgłoszeń.
- Przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa jest elementem prawidłowego i bezpiecznego zarządzania Spółką Lech, służy zwiększeniu efektywności wykrywania w Spółce Lech nieprawidłowości, podejmowania działań w celu ich eliminowania a także ograniczenia ryzyka wystąpienia nieprawidłowości na wszystkich poziomach organizacyjnych Spółki Lech.
- Wdrożony w Spółce Lech system przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych umożliwia Sygnalistom zgłaszanie naruszeń prawa za pośrednictwem specjalnych, łatwo dostępnych, bezpiecznych i zapewniających poufność kanałów komunikacji, w sposób umożliwiający rzetelne i obiektywne rozpoznanie zgłoszeń wewnętrznych oraz gwarantujących Sygnalistom ochronę przed działaniami o charakterze odwetowym, represyjnym, dyskryminacyjnym lub innym rodzajem niesprawiedliwego ich traktowania w związku z dokonanym zgłoszeniem wewnętrznym.
- Spółka Lech na zasadach określonych w Regulaminie będzie przyjmowała i rozpoznawała zarówno zgłoszenia wewnętrzne jawne, jak i zgłoszenia wewnętrze objęte poufnością i anonimowe.
- Regulamin został ustalony po konsultacji z zakładową organizacją związkową działającą w Spółce Lech.
- Regulamin służy do zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa w obszarach wskazanych w §3 Regulaminu. Bieżące problemy związane z wykonywaną pracą w Spółce Lech w innych obszarach związanych z działalnością Spółki Lech zaleca się rozwiązywać w oparciu o relacje służbowe lub ustalone w Spółce Lech właściwe procedury i kanały komunikacji z jednostkami organizacyjnymi i organami Spółki Lech.
- Każdy z pracowników zatrudnionych w Spółce Lech zobowiązany jest do zapoznania się z treścią niniejszego Regulaminu. Osobie ubiegającej się w Spółce Lech o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub pełnienia funkcji lub pełnienia służby, Spółka Lech przekazuje informację o procedurze zgłoszeń wewnętrznych wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie.
- 2. [Definicje]
Ilekroć w Regulaminie mowa jest o:
- Ustawa o ochronie sygnalistów - Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928), z jej dalszymi zmianami;
- Dyrektywie - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 17 oraz Dz. Urz. UE L 347 z 20.10.2020, str. 1), z jej dalszymi zmianami;
- Naruszeniu Prawa – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa w Spółce Lech w obszarze wskazanym w §3 Regulaminu, z włączeniami wynikającymi z art. 5 Ustawy o ochronie sygnalistów;
- informacji o Naruszeniu Prawa– należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego Naruszenia Prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Spółce Lech, w której Sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym Sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą w Spółce Lech, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
- działaniu następczym – należy przez to rozumieć działanie podjęte przez Spółkę Lech w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w Zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu wyciągnięcia sankcji oraz przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem Zgłoszenia, w tym w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub w razie Zgłoszenia niezasadnego albo z innych powodów niepodlegającego rozpoznaniu - zamknięcia procedury weryfikacji Zgłoszenia;
- działaniu odwetowym – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane Zgłoszeniem, które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty, Osoby pomagającej Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszenia lub Osoby Powiązanej z Sygnalistą lub które wyrządza lub może wyrządzić szkodę Sygnaliście lub ww. osobom; w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście lub ww. osobom;
- informacji zwrotnej – należy przez to rozumieć przekazanie Sygnaliście informacji na temat planowanych lub podjętych przez Spółkę Lech działań następczych podjętych w wyniku Zgłoszenia i powodów takich działań;
- kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Spółce Lech lub na rzecz Spółki Lech lub pełnienia służby w Spółce Lech, w ramach których uzyskano informację o Naruszeniu Prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
- Osobie dokonującej Zgłoszenia lub Zgłaszającym – należy przez to rozumieć każdą osobę fizyczną dokonującą zgłoszenia informacji o Naruszeniu Prawa;
- Osobie, której dotyczy Zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w Zgłoszeniu, która dopuściła się Naruszenia Prawa lub osobę, z którą osoba która dopuściła się Naruszenia Prawa jest powiązana;
- Osobie pomagającej Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszenia – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga Sygnaliście w Zgłoszeniu w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
- Osobie powiązanej z Sygnalistą – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub członka rodziny Sygnalisty rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17);
- pracodawcy – Spółka Lech będąca w określonej relacji prawnej pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy;
- pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika Spółki Lech w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy oraz pracownika tymczasowego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz osób posiadających status pracownika w rozumieniu art. 45 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
- zgłoszeniu wewnętrznym lub Zgłoszeniu – należy przez to rozumieć przekazanie informacji o Naruszeniu Prawa do Spółki Lech zgodnie z niniejszym Regulaminem;
- Sygnaliście –należy rozumieć osobę fizyczną, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o Naruszeniu Prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:
- pracownik;
- pracownik tymczasowy;
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorca;
- prokurent;
- akcjonariusz lub wspólnik;
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
- stażysta;
- wolontariusz;
- praktykant;
- funkcjonariusz w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834);
- żołnierz w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248 i 834).
- osoba fizyczna, wymieniona w pkt a) – m) w przypadku Zgłoszenia informacji o Naruszeniu Prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą w Spółce Lech przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Spółce Lech lub na rzecz Spółki Lech, lub pełnienia służby w Spółce Lech lub już po ich ustaniu;
17) Osobie wyznaczonej do przyjmowania Zgłoszeń lub Osobie Wyznaczonej – rozumie się osobę (osoby) upoważnioną (upoważnione) przez Spółkę Lech do przyjmowania Zgłoszeń oraz wypełnienia obowiązków formalnych związanych ze Zgłoszeniami określonych Regulaminem lub obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, podejmowanymi na ich podstawie działaniami następczymi, a także archiwizacji dokumentacji Zgłoszeń i prowadzenia Rejestru Zgłoszeń;
18) Komisji – rozumie się przez to wewnętrzną komisję Spółki Lech upoważnioną do podejmowania działań następczych w wyniku Zgłoszenia, włączając w to weryfikację Zgłoszenia, dalszą komunikację ze Zgłaszającym w sprawie Zgłoszenia, prowadzenie postępowania wyjaśniającego, występowanie o dodatkowe informacje, przekazywanie Zgłaszającemu informacji zwrotnej;
19) kanałach komunikacji – rozumie się przez to techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonywanie Zgłoszeń w Spółce Lech, zgodnie z zasadami ustalonymi w Regulaminie;
20) postępowaniu wyjaśniającym – rozumie się przez to procedurę wewnętrznego postępowania wyjaśniającego, wszczynaną przez Komisję na skutek złożonego Zgłoszenia po dokonaniu wstępnej oceny Zgłoszenia;
21) Rejestrze Zgłoszeń – rozumie się przez to rejestr dokonanych Zgłoszeń w Spółce Lech;
22) RODO – rozumie się przez to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), z dalszymi zmianami;
23) Administratorze – rozumie się przez to Spółkę Lech, który samodzielnie ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych,
24) organie publicznym – należy przez to rozumieć naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych w dziedzinach wskazanych w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów,
25) Spółce Lech – rozumie się Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowo-Produkcyjne „LECH” Spółka z o. o. z siedzibą w Białymstoku, ul. Kombatantów 4, 15-110 Białystok, zarejestrowana przez Sąd Rejonowy w Białymstoku XII Wydział Gospodarczy KRS w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000097008, kapitał zakładowy 37.072.936,00 zł, NIP: 542-020-03-81, REGON: 050001472.
- 3. [Zgłoszenia].
Niniejszemu Regulaminowi podlega dokonywane przez Sygnalistów Zgłoszeń informacji o Naruszeniach Prawa uzyskanych przez nich w kontekście związanym z pracą w Spółce Lech dotyczących następujących obszarów:
1) zamówień publicznych;
2) usług, produktów i rynków finansowych;
3) przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
4) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
5) bezpieczeństwa transportu;
6) ochrony środowiska;
7) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
8) bezpieczeństwa żywności i pasz;
9) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
10) zdrowia publicznego;
11) ochrony konsumentów;
12) ochrony prywatności i danych osobowych;
13) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
14) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
15) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
16) korupcji;
17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki
z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1)-16.) powyżej.
- 4. [Status Sygnalisty].
- Każda osoba uprawniona do dokonania Zgłoszenia zgodnie z niniejszym Regulaminem powinna zgłosić informację o Naruszeniu Prawa, jeżeli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe (wymóg działania w dobrej wierze).
- Osoba dokonująca Zgłoszenia, zgodnie z §3 Regulaminu podlega od momentu dokonania Zgłoszenia ochronie przed działaniami odwetowymi określonej w Regulaminie pod warunkiem, że miała uzasadnione podstawy sądzić, iż będąca przedmiotem Zgłoszenia informacja o Naruszeniu Prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania tego Zgłoszenia i że informacja taka stanowi informację o Naruszeniu Prawa. Status Sygnalisty uzyskuje każda Osoba dokonująca Zgłoszenia, chyba że wstępna ocena Zgłoszenia lub postępowanie wyjaśniające dają podstawy do przyjęcia, iż Osoba dokonująca Zgłoszenia działała w złej wierze.
- Przewodniczący Komisji informuje Zgłaszającego o przysługiwaniu mu ochrony przewidzianej dla Sygnalisty w terminie 7 dni od daty otrzymania Zgłoszenia przez Spółkę Lech, chyba że Zgłaszający nie wskazał adresu/sposobu, na który należy przekazywać mu informacje w sprawie Zgłoszenia. Odmowa ochrony wymaga uzasadnienia przez Komisję. Jeżeli w toku postępowania wyjaśniającego okaże się, że Zgłaszający, który otrzymał ochronę jako Sygnalista działał w złej wierze, zostaje on pozbawiony tej ochrony przewidzianej niniejszym Regulaminie.
- 5.[Tryb i zasady przekazywania Zgłoszeń]
- Zgłoszenia mogą mieć charakter:
- zgłoszenia jawnego, gdy Osoba dokonująca Zgłoszenia wyraziła pisemną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w ocenę i rozpatrzenie Zgłoszenia i dalsze działania następcze,
- zgłoszenia poufnego, gdy Osoba dokonująca Zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości i wszelkie dane go identyfikujące podlegają utajnieniu przez Spółkę Lech i ochronie przed dostępem osób nieuprawnionych,
- zgłoszenia anonimowego – jeżeli w żaden sposób nie można zidentyfikować Osoby dokonującej Zgłoszenia, w takim wypadku Spółka Lech ani osoby działające w jej imieniu lub na jej zlecenie nie będą podejmowały żadnych prób ustalenia tożsamości osoby, która postanowiła zostać anonimowa, a jakiekolwiek działania w tym zakresie, w szczególności zlecenie ustalenia tożsamości osoby, która pragnie pozostać anonimowa, są zabronione przez Spółkę Lech.
W przypadku, gdy Osoba Wyznaczona lub Członek Komisji lub inna osoba rozpatrująca lub mająca dostęp zgodnie z Regulaminem do Zgłoszenia powezmą wiedzę o danych identyfikujących tożsamość Zgłaszającego, Zgłoszenie uzyskuje charakter zgłoszenia poufnego, o którym mowa w pkt 2) niniejszego ustępu.
- Zgłoszenia mogą być przekazywane wyłącznie pisemnie.
- Zgłoszenia pisemne mogą być dokonywane wyłącznie za pośrednictwem następujących kanałów komunikacji:
1) poprzez przesłanie przesyłki listownej na adres zakładu Spółki Lech: Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowo – Produkcyjne „LECH” Sp. z o.o., adres Kombatantów 4, 15-110 Białystok w zamkniętej, nieprzeźroczystej kopercie z napisem „Zgłoszenie Naruszenia Prawa”, w takim przypadku korespondencja jest rejestrowana w Spółce Lech bez otwierania, a następnie, jeśli Regulamin nie stanowi inaczej, przekazywana do Osoby Wyznaczonej, celem dalszego procedowania w sprawie Zgłoszenia,
2) przez przesłanie wiadomości drogą elektroniczną na adres e-mail sygnal@sygnal.lech.net.pl, przy czym w razie zamiaru dokonania zgłoszenia anonimowego w celu zachowania pełnej anonimowości przekazywane Zgłoszenie oraz dalsza korespondencja w tej sprawie ze Zgłaszającym powinny być wysyłane z adresu e-mail uniemożliwiającego identyfikację nadawcy (w szczególności nie powinien zawierać imienia i nazwiska nadawcy, ani innych danych umożliwiających jego identyfikację).
- Składane Zgłoszenie powinno zawierać jasny opis przedmiotu Zgłoszenia, w tym co najmniej następujące informacje:
- imię i nazwisko Zgłaszającego, jego stanowisko, miejsce pracy (nie dotyczy zgłoszeń anonimowych),
- preferowany przez Zgłaszającego sposób kontaktu z osobą odpowiedzialną za Zgłoszenie i Komisją (nie dotyczy zgłoszeń anonimowych
- datę i miejsce sporządzenia Zgłoszenia,
- datę oraz miejsce zaistnienia Naruszenia Prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o Naruszeniu Prawa,
- opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia Naruszenia Prawa,
- wskazanie podmiotu prawa, którego dotyczą zarzuty/informacje zawarte w Zgłoszeniu,
- wskazanie ewentualnych świadków Naruszenia Prawa,
- wskazanie lub dołączenie dowodów, jakimi dysponuje Zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w rozpatrzeniu Zgłoszenia.
Przykładowy formularz Zgłoszenia, którym może posłużyć się Zgłaszający opublikowany jest wraz z Regulaminem. Zmiana formularza nie stanowi zmiany Regulaminu.
- Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania fałszywych Zgłoszeń. W przypadku ustalenia w wyniku wstępnej weryfikacji Zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w Zgłoszeniu świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę pracownik dokonujący zgłoszenia może zostać pociągnięty przez pracodawcę do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach prawa pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie może skutkować rozwiązaniem z pracownikiem umowy o pracę z pracodawcą bez wypowiedzenia z winy pracownika. W przypadku ustalenia w wyniku wstępnej analizy Zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, że Zgłaszający w zgłoszeniu świadomie podał nieprawdę lub zataił prawdę, Zgłaszający może także zostać pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej lub innej odpowiedzialności przewidzianej prawem w szczególności w przypadku wystąpienia szkody po stronie Spółki Lech w związku z fałszywym Zgłoszeniem.
- 6 [Przyjmowanie Zgłoszeń. Postępowanie w sprawie rozpatrzenia Zgłoszeń].
- Za przyjmowanie oraz sprawowanie całościowego nadzoru nad obsługą techniczną Zgłoszeń w Spółce Lech odpowiedzialna jest osoba (osoby) wyznaczona do przyjmowania Zgłoszeń (Osoba Wyznaczona) wskazana w uchwale Zarządu Spółki Lech opublikowanej wraz z Regulaminem. Zmiana uchwały, o której mowa w zdaniu poprzednim nie stanowi zmiany Regulaminu.
- Wyłączny dostęp do kanałów komunikacji zgłoszeń wewnętrznych Naruszeń Prawa w zakresie, w jakim kanały te dotyczą Zgłoszeń posiadają w Spółce Lech Osoby Wyznaczone.
- W każdym przypadku, po wpłynięciu Zgłoszenia, Osoba Wyznaczona niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od wpływu Zgłoszenia do Spółki Lech, potwierdza Zgłaszającemu dokonanie Zgłoszenia, chyba, Zgłaszający nie wskazał adresu, na który należy przekazać potwierdzenie a nie wynika to z funkcjonalności kanału do dokonywania Zgłoszeń.
- Osoba Wyznaczona przekazuje Zgłoszenie Komisji do rozpatrzenia, włączając w to wstępną weryfikację Zgłoszenia, postępowanie wyjaśniające, dalszą komunikację ze Zgłaszającym / Sygnalistą, występowanie o dodatkowe informacje dotyczące Zgłoszenia i przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej Zgłoszenia.
- Prezydium Komisji, działające pod kierownictwem Przewodniczego Komisji, dokonuje wstępnej weryfikacji Zgłoszenia i jeżeli Zgłoszenie nadaje się do dalszego rozpoznania (spełnia warunki przyjęcia do rozpoznania w trybie niniejszego Regulaminu) Przewodniczący Komisji wszczyna postępowanie wyjaśniające w sprawie tego Zgłoszenia. Prezydium Komisji może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawie danego Zgłoszenia, w sytuacji, gdy Zgłoszenie jest w oczywisty sposób nieprawdziwe lub niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do prowadzenia postępowania wyjaśniającego, w szczególności w przypadku gdy: 1) nie stanowi zgłoszenia informacji o Naruszeniu Prawa, 2) przekazane jest w sposób uniemożliwiający prowadzenie postępowania wyjaśniającego z uwagi na niewystarczający zakres przekazanych w nim informacji, a ich uzupełnienie przez Komisję jest obiektywnie niemożliwe, 3) okoliczności sprawy wskazują na działanie Zgłaszającego oczywiście w złej wierze,
4) Zgłoszenie nie podlega pod zakres stosowania niniejszego Regulaminu. W sytuacjach opisanych powyżej Komisja nie rozpoczyna postępowania wyjaśniającego i oddala Zgłoszenie. - Komisja składa się z:
- Prezydium - Przewodniczącego (Osoba Wyznaczona), Wiceprzewodniczącego i Sekretarza (stały skład Komisji), wskazanych w uchwale Zarządu Spółki Lech, opublikowanej wraz z Regulaminem, zmiana uchwały nie stanowi zmiany Regulaminu,
- Członków Wspierających wybieranych z pisemnego upoważnienia Zarządu Spółki Lech przez Przewodniczącego Komisji do rozpatrzenia merytorycznego danego Zgłoszenia, jeżeli zajdzie taka potrzeba (skład zmienny).
- Prace Komisji są protokołowane przez Sekretarza. Protokół podpisują Członkowie Komisji biorący udział w danym postępowaniu wyjaśniającym. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Komisja sporządza stanowisko końcowe, w którym stwierdza czy informacje lub zarzuty zawarte w Zgłoszeniu okazały się w jej ocenie potwierdzone i zasadne oraz przedstawia rekomendacje do Zarządu Spółki Lech, a jeżeli Zgłoszenie dotyczyło Członka Zarządu Spółki Lech – do Rady Nadzorczej Spółki Lech w zakresie dalszych działań następczych, które w jej ocenie powinny zostać podjęte przez Spółkę Lech w stosunku do sprawców Naruszenia Prawa albo w stosunku do Zgłaszającego, jeżeli dokonał Zgłoszenia w złej wierze. Komisja przedstawia też rekomendacje czynności, których celem jest wyeliminowanie i zapobieganie tożsamym lub podobnym naruszeniom w przyszłości. W przypadku negatywnej weryfikacji Zgłoszenia, Komisja przekazuje niezwłocznie Zgłaszającemu oraz Osobie, której Zgłoszenie dotyczy informacje o dokonanym Zgłoszeniu oraz przeprowadzonej negatywnej weryfikacji Zgłoszenia.
- Komisja może zaangażować, o ile uzna to za zasadne, przedstawicieli komórek organizacyjnych Spółki Lech lub niezależnych konsultantów do udziału w postępowaniu wyjaśniającym z zachowaniem przez nich poufności pozyskanych w związku ze Zgłoszeniem.
- Osoba Wyznaczona, członkowie Komisji, członkowie organów Spółki Lech, co do których z treści Zgłoszenia wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowani w działanie lub zaniechanie stanowiące przedmiot Zgłoszenia, podlegają wyłączeniu z wszelkich czynności dotyczących tego Zgłoszenia oraz z dostępu do informacji dotyczących działań następczych w sprawie Zgłoszenia.
- Komisja rozpoznaje Zgłoszenie, rekomenduje dalsze działania następcze, przekazuje Zgłaszającemu informacje zwrotne bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub - w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia - w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania Zgłoszenia, chyba że Zgłaszający nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
- Jeżeli Zgłoszenie dotyczy Osoby Wyznaczonej lub Członków Prezydium Komisji, może być ono dokonane za pośrednictwem kanałów komunikacji określonych w Regulaminie z dopiskiem „Zgłoszenie Naruszenia Prawa do Zarządu Spółki”. W takich przypadkach korespondencja jest rejestrowana w Spółce Lech bez otwierania, a następnie przekazywana do Prezesa Zarządu Spółki (lub osoby wyznaczonej przez Zarząd na piśmie, jeżeli Zarząd podejmie decyzję o jej wyznaczeniu), który podejmuje decyzje odnośnie dalszych działań. Prezes Zarządu Spółki może powierzyć wyznaczonej na piśmie osobie przeprowadzenie postepowania wyjaśniającego. Osoba prowadząca postępowanie w sprawie Zgłoszenia odpowiada za terminowe wyjaśnienie Zgłoszenia, archiwizację dokumentacji dotyczącą Zgłoszenia i Rejestr Zgłoszeń dotyczący ww. osób.
- Podczas rozpatrywania Zgłoszeń wszyscy uczestnicy postępowania zobowiązani są do należytej staranności, obiektywizmu, opierania się na faktach i zebranych dowodach oraz do zachowania w poufności informacji dotyczącej Zgłoszenia, ochrony przed ujawnianiem danych osobowych w nim zawartych, w tym tożsamości Zgłaszającego i osób w nim wskazanych. Osoby uprawnione do dostępu do dokumentacji lub informacji z postępowania w sprawie Zgłoszenia podpisują pisemne oświadczenie o zobowiązaniu do zachowania w poufności informacji pozyskanych w postępowaniu w sprawie rozpatrzenia Zgłoszenia oraz innych działaniach następczych. Osobom uprawnionym do ostępu do dokumentacji lub informacji z postępowania w sprawie Zgłoszenia udzielone zostały stosowne upoważnienia do przetwarzania danych osobowych..
- Szczegółowe zasady pracy Komisji może określać dodatkowo odrębna procedura przyjęta uchwałą Zarządu Spółki.
- W oparciu o rekomendacje przedstawione w sprawozdaniu Komisji, decyzję co do zakresu i terminu wdrożenia działań następczych podejmuje Zarząd / Rada Nadzorcza Spółki Lech wyznaczając jednocześnie komórkę organizacyjną Spółki Lech lub osobę odpowiedzialną za ich wykonanie. W przypadku stwierdzenia w toku rozpatrywania Zgłoszenia podejrzenia popełnienia przez Osobę dokonującą Zgłoszenia czynu zabronionego Zarząd / Rada Nadzorcza Spółki Lech może podając decyzję o złożeniu zawiadomienie do organów ścigania.
- Osobę dokonującą Zgłoszenia należy każdorazowo informować na piśmie o okolicznościach, w których ujawnienie jej tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postepowania karnego.
- 7. [Zakaz działań odwetowych]
- Wprowadza się niniejszym Regulaminem bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec Sygnalisty dokonującego Zgłoszenia w trybie niniejszego Regulaminu, przy czym podlega on ochronie wyłącznie w zakresie (w związku) dokonanego Zgłoszenia. Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań. Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze odwetowym wobec Sygnalisty będzie kwalifikowane jako naruszenie niniejszego Regulaminu i może skutkować w szczególności odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy łączącej dokonującego takich działań ze Spółką Lech.
- Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na rzecz Spółki Lech przez Sygnalistę na podstawie stosunku pracy, wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe, polegające w szczególności na:
1)odmowie nawiązania stosunku pracy;
2) wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
3)nie zawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony - w przypadku, gdy Sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
4)obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
5) wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
6) pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
7) przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
8)zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
9)przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków Sygnalisty;
10) niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
11) negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
12) nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
13)przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
14) mobbingu;
15) dyskryminacji;
16) niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
17) wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
18) nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
19)działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
20)spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
21)wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia Sygnalisty.
Za działania odwetowe z powodu dokonania Zgłoszenia uważa się także próbę lub groźbę zastosowania środka określonego w pkt 1 )– 21 ).
- Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na rzecz Spółki Lech przez Sygnalistę na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, regulację ust. 2 niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio, o ile charakter świadczonej pracy lub usług lub pełnionej funkcji, lub pełnionej służby nie wyklucza zastosowania wobec Sygnalisty takiego działania.
- Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na rzecz Spółki Lech przez Sygnalistę na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, dokonanie Zgłoszenia nie może stanowić podstawy działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania działań odwetowych, obejmujących w szczególności:
1) wypowiedzenie umowy, której stroną jest Sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;
2) nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.
- Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec Sygnalisty również w sytuacji, gdy Zgłoszenie zostało zgłoszone w dobrej wierze, a przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że zgłoszona nieprawidłowość nie miała miejsca.
- Ochronie przyznanej Sygnaliście w niniejszym paragrafie podlegają także na tych samych zasadach Osoba pomagająca Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszenia oraz Osoba powiązana z Sygnalistą.
- Sygnaliście, Osobie pomagającej Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszenia i Osobie powiązanej z Sygnalistą, Spółka Lech zapewnia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi, dyskryminacją i innymi formami wykluczenia lub nękania w szczególności przez innych pracowników Spółki Lech, członków jej organów. Zapewniając ochronę, o której mowa w zdaniu poprzednim Spółka Lech, w szczególności 1) podejmuje działania gwarantujące zasady poufności i anonimowości danych Sygnalisty, Osoby pomagającej Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszenia i Osoby powiązanej z Sygnalistą, w szczególności na każdym etapie rozpoznawania Zgłoszenia i prowadzenia działań następczych, 2) wyciąga konsekwencje przewidziane prawem zgodnie przepisami prawa w stosunku do osób, którym udowodnione zostało podejmowanie działań odwetowych względem Sygnalisty, Osoby pomagającej Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszenia lub Osobie powiązanej z Sygnalistą.
- Sygnalista, Osoba pomagająca Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszenia oraz Osoba powiązana z Sygnalistą z tytułu zgłoszenia Naruszenia Prawa nie podlega zwolnieniu z odpowiedzialności za popełnione przez siebie działania na szkodę Spółki Lech, w tym działania związane z naruszeniem prawa powszechnie obowiązującego oraz regulacji wewnętrznych Spółki Lech. Jeżeli zgłoszenie Naruszenia Prawa dotyczy czynu, w którym wskazane w zdaniu poprzednim osoby brały udział, wówczas dokonanie Zgłoszenia może być brane przez Spółkę Lech pod uwagę jako czynnik łagodzący przy podejmowaniu decyzji o działaniach dyscyplinarnych.
- Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma w szczególności prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.
- 8 [Zakres odpowiedzialności Sygnalisty]
- Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego Zgłoszenia nieprawdziwych informacji przez Zgłaszającego/Sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od Zgłaszającego/Sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia.
- Dokonanie Zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 Ustawy o ochronie sygnalistów, pod warunkiem, że Sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że Zgłoszenie jest niezbędne do ujawnienia Naruszenia Prawa zgodnie z niniejszym Regulaminem.
- W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności Sygnalisty, o której mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu, Sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
- Uzyskanie informacji będących przedmiotem Zgłoszenia lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem, że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.
- 9 [Poufność. Ochrona danych osobowych.]
- Wszystkie zachowania osób zaangażowanych w przyjmowanie i rozpatrywanie Zgłoszeń oraz podejmowanie działań następczych, mają na celu zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa Zgłaszającym / Sygnalistom oraz minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych.
- Zgłaszający / Sygnalista, który dokonał Zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, powinien niezwłocznie o zaistniałej sytuacji powiadomić Osobę Wyznaczoną, która zobowiązana jest podjąć działania mające na celu ochronę Sygnalisty w szczególności przed działaniami odwetowymi.
- Tożsamość Zgłaszającego / Sygnalisty, jak również wszystkie informacje umożliwiające jego identyfikację, są traktowane jako objęte tajemnicą na wszystkich etapach procedury rozpatrywania Zgłoszenia. Informacje te mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem Spółki Lech, wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności w kontekście prowadzonych przez organy publiczne postępowań, po uprzednim poinformowaniu na piśmie Zgłaszającego /Sygnalisty, chyba że takie poinformowanie mogłoby zagrozić prowadzonemu postępowaniu. Tożsamość Podmiotów, których dotyczy Zgłoszenie, Osób pomagających Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszenia oraz Osób powiązanych z Sygnalistą podlega wymogom zachowania poufności w analogicznym zakresie i zasadach jak ochrona tożsamości Zgłaszającego / Sygnalisty.
- Zgłoszenie, wstępna weryfikacja Zgłoszenia, wszelkie kontakty każdej Osoby Wyznaczonej oraz członków Komisji ze Zgłaszającym / Sygnalistą, czynności podejmowane w postępowaniu wyjaśniającym oraz pozostałe czynności następcze podejmowane przez osoby upoważnione przez Spółkę Lech objęte są tajemnicą, a każda Osoba Wyznaczona, Członkowie Komisji oraz inne osoby biorące zgodnie z Regulaminem udział w rozpatrzeniu Zgłoszenia i podjęciu dalszych działań następczych są zobowiązani do podpisania klauzuli poufności i obowiązku jej nieograniczonego w czasie bezwzględnego przestrzegania, pod rygorem odpowiedzialności za naruszenie.
- Zgłaszającemu dokonującemu anonimowego Zgłoszenia, w przypadku ustalenia jego tożsamości, przysługuje pełna ochrona tożsamości przed ujawnieniem. Zgłaszającego traktuje się w takim przypadku, jakby złożył Zgłoszenie poufne.
- Przetwarzanie danych osobowych, w tym ich wymiana lub przekazywane następuje zgodnie przepisami art. 8 Ustawy o ochronie sygnalistów, Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz RODO i innych procedur związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochrony danych oraz realizacji praw osób, których dane dotyczą, wdrożonych w Spółce Lech.
- Administrator danych osobowych zapewnia adekwatny poziom ochrony danych osobowych Zgłaszającym/ Sygnaliście, Osobom pomagających Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszenia oraz Osobom powiązanym z Sygnalistą, jak również Osobom których dotyczy Zgłoszenie.
- Szczegółowe informacje na temat przetwarzania danych osobowych Sygnalisty, Osób pomagających Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszeniu, Osób powiązanym z Sygnalistą, jak również Osób, których dotyczy Zgłoszenie, przetwarzanych przez Administratora są dostępne w Klauzuli informacyjnej o przetwarzaniu danych osobowych stanowiącej załącznik do Regulaminu.
- Zgodnie z zasadą minimalizacji określoną w art. 5 RODO, przetwarzane mogą być wyłącznie dane osobowe, które są istotne i niezbędne dla celów Zgłoszenia i podjęcia działań następczych. W związku z tym wszystkie dane osobowe (dowolnej osoby fizycznej) zawarte w Zgłoszeniu lub zebrane w inny sposób, które nie są konieczne podlegają usunięciu lub anonimizacji. Spółka Lech po otrzymaniu Zgłoszenia przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia Zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- 10. [Rejestr Zgłoszeń]
- Spółka Lech prowadzi Rejestr Zgłoszeń oraz jest administratorem danych osobowych zgromadzonych w tym rejestrze.
- Wpisu do Rejestru Zgłoszeń dokonuje się na podstawie Zgłoszenia. W Rejestrze Zgłoszeń gromadzi się następujące dane:
1) numer Zgłoszenia,
2) przedmiot naruszenia prawa;
3) dane osobowe Sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób,
4) adres kontaktu do Sygnalisty,
5) datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
4) informację o podjętych działaniach następczych;
5) datę zakończenia sprawy.
- Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń odpowiada każda Osoba Wyznaczona, chyba że Regulamin stanowi inaczej.
- Rejestr Zgłoszeń prowadzony jest zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych, w szczególności z uwzględnieniem zachowania poufności i anonimowości tożsamości Zgłaszającego / Sygnalisty, Osób pomagających Sygnaliście w Zgłoszeniu, Osób powiązanych z Sygnalistą oraz Osoby, której zgłoszenie dotyczy.
- Dane osobowe oraz pozostałe informacje w Rejestrze Zgłoszeń przechowywane są przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
- 11. [Informacje dotyczące zgłoszeń zewnętrznych]
- Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego, zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów.
- Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub organ publiczny zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów.
- Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organ publiczny są odrębnymi administratorami w zakresie danych osobowych podanych w zgłoszeniu zewnętrznym, które zostało przyjęte przez te organy.
- Zgłoszenie zewnętrze może w każdym przypadku nastąpić z pominięciem procedury przewidzianej w niniejszym Regulaminie.
- Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje Sygnalisty pozbawieniem ochrony gwarantowanej przepisami niniejszego Regulaminu.
- Procedura dokonania zgłoszenia zewnętrznego ustalana jest przez Rzecznika Praw Obywatelskich i organy publiczne, zgodnie z warunkami Rozdziału 4 Ustawy o ochronie sygnalistów.
- 12. [Ujawnienie publiczne.]
- Sygnalista dokonujący ujawnienia publicznego zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów, podlega ochronie, jeżeli dokona:
- zgłoszenia wewnętrznego, a następnie zgłoszenia zewnętrznego, a Spółka Lech, a następnie organ publiczny w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w Regulaminie, a następnie w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w procedurze zewnętrznej organu publicznego nie podejmą żadnych odpowiednich działań następczych ani nie przekażą Sygnaliście informacji zwrotnej lub
- od razu zgłoszenia zewnętrznego, a organ publiczny w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w swojej procedurze zewnętrznej nie podejmie żadnych odpowiednich działań następczych ani nie przekaże Sygnaliście informacji zwrotnej
- chyba że Sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać taką informację.
- 2. Sygnalista dokonujący ujawnienia publicznego podlega ochronie także w przypadku, gdy ma uzasadnione podstawy sądzić, że:
1) Naruszenie Prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie interesu publicznego, w szczególności, gdy istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub
2)dokonanie zgłoszenia zewnętrznego narazi Sygnalistę na działania odwetowe lub
3) w przypadku dokonania zgłoszenia zewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania Naruszeniu Prawa z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów, istnienia zmowy między organem publicznym a sprawcą Naruszenia Prawa lub udziału organu publicznego w Naruszeniu Prawa.
- Przy ocenie, czy działanie następcze jest odpowiednie, uwzględnia się w szczególności czynności podjęte w celu zweryfikowania informacji o Naruszeniu Prawa, prawidłowość oceny informacji o Naruszeniu Prawa oraz adekwatność środków podjętych w następstwie stwierdzenia Naruszenia, w tym - w odpowiednim przypadku - w celu zapobiegnięcia dalszym Naruszeniom Prawa, z uwzględnieniem wagi naruszenia.
- Przepisów ust. 1 – 3 niniejszego paragrafu nie stosuje się, jeżeli przekazanie informacji o naruszeniu prawa następuje bezpośrednio do prasy i stosuje się ustawę z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914).
- 13. [Postanowienia Końcowe]
- W zakresie nieuregulowanym niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy prawa powszechnego, w tym w szczególności Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928), Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dyrektywa) oraz przepisy Kodeksu pracy .
- Za adekwatność i skuteczność funkcjonowania Regulaminu odpowiada Prezydium Komisji.
- Przeglądu Regulaminu dokonuje Prezydium Komisji systematycznie, nie rzadziej niż co 3 lata.
- Kierownik działu Kadr odpowiedzialny jest za zapoznanie wszystkich Pracowników z postanowieniami Regulaminu oraz za wstępne i regularne szkolenia Pracowników z zakresu objętego Regulaminem.
- Zmiany Regulaminu dokonywane są w trybie uchwały Zarządu Spółki Lech, po uprzedniej konsultacji z zakładową organizacją związkową działającą w Spółce Lech.
- Regulamin podlega ogłoszeniu w sposób przyjęty u Pracodawcy oraz na Biuletynie Publicznym Spółki LECH.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 25 września 2024r. i z tym dniem uchyla w całości obowiązujący w Spółce Lech Regulamin zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa oraz działań następczych w Przedsiębiorstwie Usługowo-Handlowo-Produkcyjnym „Lech” Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, przyjęty uchwałą Zarządu
Nr1/ 2021 Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowo-Produkcyjnego „LECH” Sp. z o.o. z dnia 16 grudnia 2021 roku.
Metryka strony